کد خبر: ۸۶۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷ 12 June 2020
تابناک/یکی از خواسته‌های مهم رهبری از جوانان دانشجوی انقلابی این است: تحول در نگاه مردم به قدرت‌های جهانی و ابرقدرت‌ها؛ ما باید این روزها شکست‌پذیر بودن و ضربه‌پذیر بودن آمریکا را برای مردم تبیین کنیم.
یادداشت| تحول در جمهوری اسلامی ایران

 علیرضا نجفی پور طی یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری فارس گیلان قرارداد نوشت: شهید بهشتی: دانشجو مؤذن جامعه است؛ اگر خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود.

تحول‌خواهی و تحول انگیزی از برجسته‌ترین خصوصیات امام (ره) می‌باشد. این دو کلیدواژه تحول‌خواهی و تحول انگیزی شاه کلیدی است که مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر ۱۴ خرداد به آن اشاره کردند.

موفقیت هر حرکت اجتماعی نیازمند همکاری و همراهی قشرهای متعددی است که یکی از این قشرها ناظران و مطالبه گران جوان و دانشجویی هستند که با آموختن از پیر خمین، قرار است چشم بیدار جامعه باشند.

امامی که از آغاز نهضت اسلامی سال ۱۳۴۱ با تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی در نقش یک فرمانده در عملیات و نقش رهبر به معنای واقعی بود که این روحیه انقلابی را در مردم زنده کرد.

روحیه مطالبه گری که در آن زمان اصلاً در خلق‌وخوی مردم وجود نداشت، امام با زنده کردن این روحیه مطالبه گری و حق‌طلبی، همین مردم خمود و تسلیم را تبدیل به مردم مطالبه گر می‌کند. 

سردادن شعارهای درخواست نظام اسلامی، حکومت اسلامی و بعد جمهوری اسلامی در اول انقلاب توسط مردمی که پیش‌ازاین تسلیمِ تصمیم رژیم دیکتاتور وقت بودند، شاهدی بر این مدعاست.

قرآن کریم می‌فرماید:
قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ [۱]
امام راحل (ره) در ابتدا با درک این آیه، تحول‌خواهی را در خود، زنده و سپس مردم را به قیام لله دعوت کرد، این نکته‌ای است که باعث تحول‌آفرینی وسیع در عموم ملت ایران شد.

تحولاتی که از نوع مطالبات مردم، تحول در نگاه مردم به دین، تحول به ایجاد تمدن نوین اسلامی و غیره شروع شد.

اگر بخواهیم با دقت بیشتری به صحبت‌های رهبر فرزانه انقلاب دقت کنیم متوجه می‌شویم که یکی از خواسته‌های مهم ایشان از جوانان دانشجوی انقلابی این است: تحول در نگاه مردم به قدرت‌های جهانی ابرقدرت‌ها؛ ما باید این روزها شکست‌پذیر بودن و ضربه‌پذیر بودن آمریکا را برای مردم تبیین کنیم، چراکه امام در آن زمان به گفته مقامات و رؤسای آمریکایی این کار بزرگ را انجام داد و گفتند خمینی ما را تحقیر کرد. ما نیز پیروان همان امام هستیم و شایسته است ایشان را الگوی خود قرار دهیم.

نیاز امروز جامعه تحولی اساسی است؛ چراکه کارهای سطحی و عجولانه، نیاز جامعه به تحول را برطرف نخواهد کرد. تحول نیاز مبرمی به صبر دارد.

چند نمونه از مواردی را که حضرت آقا در سخنرانی ۱۴ خرداد به آن اشاره کردند در زیر به آن می‌پردازم:
1-تحول در اقتصاد بدون نفت
2-تحول در بودجه‌ عملیاتی حقیقی دولت
3-تحول در آموزش، نظیر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش
4-تحول در مسائل اجتماعی مثل تأمین عدالت یا حل قطعی مشکلاتی مثل اعتیاد

یک شرط مهم برای ایجاد تحول در تمام زمینه‌ها نترسیدن از دشمن و دشمنی‌هاست؛ چراکه خدای متعال می‌فرماید:
تَخشَى النّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخشاهُ [۲]
امید است با اعتماد به خدا و تکیه‌بر توان داخلی، شاهد رشد پرقدرت کشور و جمهوری متحول اسلامی ایران باشیم.

[۱]: سوره مبارکه سبا، آیه ۴۶
[۲]: سوره مبارکه احزاب، آیه ۳۷

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار